Recension: Detoxkokboken

Detoxkokboken
av Nicole Staabs

9789176173831_200x_detox-kokboken Pris: 135:-

KÖP BOKEN HÄR!

Tips!

Detoxkokboken finns även som e-bok för 62:- och går att köpa här.

Recension

Boken innehåller en hel del recept som passar under en detox och är uppdelad i fyra delar: frukost, lunch, middag och kött/fisk. Det finns alltså ett kapitel även för den som vill äta animaliska produkter under sin detox, men dessa recept kan också betraktas som nyttiga alternativ i vardagen som man kan laga exempelvis efter att ha gått igenom en detox för fortsatt nyttigt leverne. Boken avslutas med ett förslag på en detoxkur på tio dagar, där man under de första tre dagarna (förslagsvis fredag-söndag) bara intar dryck i form av teer och smoothies, och därefter lever nyttigt i sju dagar till med detoxmat. Schemat är snyggt uppställt med recept från boken och är lätt att följa. Om man önskar kan man även välja att hoppa över de första tre fastedagarna och gå direkt på de sju dagarna med detoxmat. Praktiskt!

Nicole Staabs beskriver detox som en period då man bara äter livsmedel som kroppen mår bra av och som inte belastar den på något sätt. Recepten innehåller varken vete eller socker för att undvika stora svängningar i blodsockernivå. Författaren säger att hon själv även brukar utesluta mjölkprodukter under en detox, men vissa recept innehåller substitutprodukter som exempelvis sojayoghurt. Hon poängterar att man själv får välja om man vill byta ut den mot vanlig yoghurt. Vi har ju på våran hemsida valt att utesluta alla mjölkprodukter, med några få undantag för mjölkprodukter som kommer från får och get (t.ex. fetaost). Men som sagt, man får helt enkelt välja vilken nivå man vill lägga sig på.

Angående recepten är många av dem väldigt enkla, de innehåller inte jättemånga ingredienser och är ganska lättlagade. Samtliga recept är för två personer, vilket är positivt då många säkert detoxar tillsammans med sin partner eller en vän. Samtliga recept är också kaloriberäknade. Frukostkapitlet innehåller många smoothies och müslivarianter. Lunchkapitlet är fyllt av “lätta” rätter, kalorisnåla varianter av sallader, soppor och andra grönsaksbaserade maträtter. Jag tror att dessa rätter skulle kunna passa väldigt bra under en 5:2-diet med tanke på det låga kaloriinnehållet. Middagskapitlet innehåller lite mer matiga rätter och det avslutande kapitlet med kött- och fiskrecept bjuder bland annat på fyllda kycklingbröst och kalvrulader med fylld paprika, lite mer rejäl mat.

Detoxkokboken är en bra, snygg(!) och prisvärd kokbok som får pluspoäng för det avslutande detoxschemat som är lätt att följa. Boken är dock ganska tunn (144 sidor) och en annan sak som drar ner betyget är att recepten inte känns så kreativa och att de ibland är lite väl kalorisnåla. Detta är ju på gott och ont, vissa önskar säkert väldigt enkla recept som passar under en diet och då passar Detoxkokboken bra. Om man önskar lite mer kreativ matlagning och mättande mat skulle jag rekommendera någon annan bok i stället, till exempel Kristina Anderssons Eat Clean: Kokboken.

Betyg

3 av 5